Forum Turris
Fórum Turris Nápověda

Milí majitelé routerů Turris,

toto fórum bylo 9. 12. 2016 zmrazeno a nahrazeno naším novým Turris fórem. Ještě chvíli bude dostupné k prohlížení, ale již zde není možné přispívat. Více informací naleznete v oznámení o uzavření fóra.


Dear Turris routers users,

this forum has been frozen on Dec 9th, 2016 and replaced by our new Turris forum. It will be read-only accessible for some time after. For more information, read the announcement about closing the forum.

Nahoru Téma Veřejnost / Všeobecná diskuse / Zavazek na neustale pouzivani
- - Od Vituhlos Dne 2014-05-07 09:45
Dobry den , chtěl jsem se zeptat na to že ve smlouvě je napsáno že se musí router používat neustále, ale co když třeba na nějakou dobu vypadne elektrika?
Nadřazený - Od Michal Vaner (>>) Dne 2014-05-07 10:06
Kdesi ve smlouvě je nějaký povolený čas, kdy není zapnutý (a je to docela dost, konkrétní číslo si nepamatuji). S takovými věcmi se počítá.

Spíš je to o tom, že někteří lidé mají nutkání router vypínat na noc, nebo tak, než že bychom vyžadovali, abyste si pořídil UPS a záložní připojení k internetu.
Nadřazený - - Od Jan Čermák (>>) Dne 2014-05-07 10:40
Přesněji - ve smlouvě je specifikováno, že povolená doba výpadků nesmí překročit 30 dní (tj. 720 hodin) za posledních 6 kalendářních měsíců. Pokud byste této sumy dosáhl jen v důsledku výpadků elektřiny a internetu, asi byste uvažoval o nezávislém zdroji elektřiny a změně ISP ;) Informace, jak na tom jste, se zobrazuje v uživatelské sekci s grafy a přehledy.
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-07 11:24
Tak nějak tomu nerozumím. Kde to tam najdu. Jediný údaj, který by tomu odpovídal (Výpadky odesílání dat)  má , alespoň u mně, zase nesmyslnou hodnotu (586 h (81,39 % povoleného maxima))

Poslední měsíc   Denní průměr   Celkem   Výpadky odesílání dat
118,5 MB                 4,7 MB   118,5 MB   586 h (81,39 % povoleného maxima)

Přitom router jsem obdržel v pátek 11.4 a do provozu jsem ho dal hned 12.4 a od 12.4 jsou každý den na centrále data. takže prodlevou mezi obdržením routeru a instalací to není (a i na to by měli autoři projektu myslet, protože výměna routeru není prkotina a jenom náhodou jsem na to měl čas hned druhý den, klidně jsem to mohl nechat až na další víkend)

Router nevypínám a internet taky nemívá výpadky, tak nevím kde ty hausnumera berou.
Nadřazený - - Od Michal Vaner (>>) Dne 2014-05-07 11:40
Dobrý den

Právě zkoumám a řeším jednotky routerů, které se chovají divně. Některé hrají mrtvého brouka, některé se připojují a odpojují ve velmi krátkých intervalech (tak krátkých, že nestihnou poslat žádná data). Něco se snad vyřešilo včerejším updatem, obávám se ale, že část bude nějaký problém v konfiguraci routerů (např. špatně fungující DNS na routeru by to mohlo způsobovat).

V pondělí jsem chtěl začít obepisovat, co zbude.

Pokud by se ukázalo, že se jedná o technický problém na naší straně, pak by to samozřejmě nebyl důvod k odstoupení od smlouvy z naší strany a něco by se s tím udělalo (ať už by to byla vyšší tolerance výpadků pro daný router, nebo nějaká ruční úprava dat, aby to neukazovalo tak velké číslo).

Můžete se mi, prosím, ozvat na michal.vaner@nic.cz? Kdybyste mohl zkontrolovat DNS na routeru (např. přes kontrolu připojení ve webovém rozhraní) a podívat se do logů, jestli tam nebude něco vidět? Případně mi také pošlete sériové číslo, já bych zjistil, jestli už se problém vyřešil, nebo ještě přetrvává.

Děkuji
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-07 12:30
TEST DNS:
Konektivita IPv4  OK
Dostupnost IPv4 brány  OK
Konektivita IPv6  Chyba
Dostupnost IPv6 brány  Chyba
DNS  OK
DNSSEC  OK

Logy - do kterých logů se mám podívat - poraďte

Co se týče poslání seriového čísla - není to náhodou tak, že právě to že tím že není členům týmu nikde dostupné spojení mezi seriovým číslem routeru a uživatelem jedním z prvků zaručení anonymity sběru dat ? Třeba se mýlým, ale raději se zeptám a mám-li pravdu pak bych si raději tuto možnost ponechal až na dobu, kdy to bude nezbytně nutné.
Nadřazený - - Od Michal Vaner (>>) Dne 2014-05-07 13:26
Hmm, DNS vypadá funkční.

Logy ‒ /var/log/messages. Případně se dají dohledat v LuCI (Stav/Systémový log).

Se sériovým číslem se to má tak, že nikde není uložené provázání mezi ID-Uživatel a ID-data společně. Konkrétně to znamená, že když chci sériové číslo uživatele, tak se musím zeptat buď toho uživatele, nebo kolegy (což už jsem tedy udělal). Rozhodně to není něco, co by člověk chtěl používat na hromadné sbírání informací o uživatelích nebo na zvědavé zjišťování, po kterých webech ten či onen uživatel chodí (což, mimochodem, v těch datech, která máme od routerů nejde zjistit stejně), ale umožňuje to řešit právě tyto individuální problémy.

K tomu, co pozoruji na naší straně:
• Z ucollectu chodí pouze jeden druh dat místo dvou (funguje „counts“, nefunguje „buckets“).
• Nechodí debugovací logy. Ty nejsou smlouvou vyžadované, ale umožňují nám sledovat „zdraví“ jednotlivých routerů, případně řešit, pokud něco nefunguje.

Možná by mohl pomoct restart routeru, pokud jste to někdy v nedávné době nedělal. Ale předtím, možná by dokázalo odhalit co se stalo, pokud byste mi poskytl obsah souboru „/tmp/ucollect/ucollect“, výstup příkazu „opkg info ucollect-*“ a výstup příkazu „logsend.sh“.

Děkuji
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-07 15:10
Restart jsem dělal včera dvakrát.
Soubory posílám v mailu.

nebo na zvědavé zjišťování, po kterých webech ten či onen uživatel chod
Z toho jsem Vás ani náhodou nepodezíral , ale nechtěl jsem aby někde, třeba ani v mé odeslané poště, byly zbytečně tyto údaje spárovány.

Internet mi běhá...pracuji na něm každý den a výpadky nezaznamenávám......
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-09 11:02
Zdravím.
Mohli byste prosím začít řešit tento můj problém ? Už dva dny jsem nedostal od Vás žádnou reakci a "výpadky" narůstají......
Ve Vašich grafech se nevyznám a trvám na tom, že z mé strany dochází k stoprocentnímu plnění smlouvy.
Dále se obávám, že díky dalšímu problému https://www.turris.cz/forum/topic_show.pl?tid=227 (který také neovlivním)  se velmi brzy "vyboduji".

Ve smlouvě 720 hodin vypadalo velmi tolerantně, ale dovolím si tvrdit, že Váš systém započítávání, kdy prakticky jakýkoliv restart či krátkodobé vypnutí zařízení je ihned penalizováno celou hodinou započítanou do výpadku, dále to, že víceméně po každém výpadku proudu naskakují hodiny až do ručního restartu zařízení a také to, že těžko dokážu ovlivnit dostupnost Vašich serverů je natolik restiktivní, že si nedokážu představit jak ho dokážu splnit. A upřímně řečeno , nebýt toho že jsem již do přidaného HW nainvestoval nemalou částku, tak by byl Turris už v krabici  na cestě zpět, přesto že jsem se Velmi těšil na spolupráci as Vámi a počítal jsem s tím, že za tak pěkný HW budu muset projektu věnovat nějaký ten volný čas, protože žít s tím, že víceméně každou chvíli mi od Vás může přijít výzva vrátit zařízení a  vyhodit ty hodiny prosezené nad konfigurací a i jenom sledování fóra se mi moc nelíbí.
Nadřazený - - Od Bedřich Košata Dne 2014-05-09 12:26 Hlasů 1
Dobrý den,

dovolte mi, abych Vás nejprve ujistil, že k výpadkům posílání dat budeme přistupovat rozumně, jako k problému, který je třeba řešit. Nebudeme tedy např. hned automaticky posílat vymahače dluhů, aby Vám router sebrali, ale vždy se pokusíme zjistit, v čem je problém a řešit ho. Pokud zjistíme, že se jedná o technickou závadu (ať už na Vaší nebo naší straně), není nic jednoduššího než daný čas na naší straně prostě "smazat".

Chápu, že situace, kdy v uživatelském rozhraní vidíte výpadky, kterých si nejste vědom, je nepříjemná. Není to ale tím, že bychom Vás chtěli poškodit - účelem projektu je sbírat data, která od Vás prostě nedostáváme a proto na to upozorňujeme (k tomu ostatně nová funkcionalita na webových stránkách slouží).

Mohu Vás ubezpečit, že se Vaší situaci pokoušíme řešit a i když to není vidět, na naší straně problém s nefunkčním odesíláním dat několika routerů aktivně řešíme již několik dní a ve většině případů se nám již situaci povedlo napravit. Uvidíme, zda se nám podaří správně diagnostikovat a zreprodukovat i Váš problém, protože ten je komplikovaný tím, že nedostáváme logovací výpisy, které by nám pomohly.

Každopádně Vás znovu ujišťuji, že informace o výpadcích nejsou fixní a v případě zjištění technických problémů je zpětně opravíme. Z Vaší strany prosím o trpělivost a spolupráci s kolegy, kteří se problémem zabývají.

p.s.- Pokud jde o způsob, jak se počítají výpadky, je to přesně opačně, než jste popsal - pokud v jedné hodině máme alespoň jeden záznam o tom, že nám router poslal data, započítáváme celou hodinu jako "funkční".
Nadřazený - Od lzita (>) Dne 2014-05-09 13:22
Děkuji za reakci a hlavně za příznivou zprávu. Trochu mne totiž vyděsila odpověď pana Vanera "..Pokud by se ukázalo, že se jedná o technický problém na naší straně, pak by to samozřejmě nebyl důvod k odstoupení od smlouvy z naší strany.." která mi vyzněla jako že v případě špatné kofigurace na mé straně žádný pardón nebude....nicméně pokud jak říkáte budete k smlouvě přistupovat v jejím duchu a ne formalisticky je vše v pořádku.  

.." Váš problém, protože ten je komplikovaný tím, že nedostáváme logovací výpisy, které by nám pomohly..."
Všechny informace které po mně pan Vaner požadoval jsem mu obratem odeslal (https://www.turris.cz/forum/topic_show.pl?pid=1182#pid1182)

Pokud budete cokoliv potřebovat stačí napsat, pouze počítejte, že jsem co se týče linuxu začátečník.
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-09 13:56
Ještě k tomuto :
"...p.s.- Pokud jde o způsob, jak se počítají výpadky, je to přesně opačně, než jste popsal - pokud v jedné hodině máme alespoň jeden záznam o tom, že nám router poslal data, započítáváme celou hodinu jako "funkční". ..."

No pokud by router data odesílal jednu za hodinu je to prašť nebo bouchni.....já tedy nevím jak často router data odesílá, nicméně bych spíše čekal, že router bude někam ukládat informace o provozu , případně pokud nezaznamená delší dobu žádný provoz, tak si třeba sám někam pingne aby zjistil stav spojení a tyto nasbíraná data jednou za čas odešle a Vy na základě těchto dat zjistíte, zda byl router provozován či ne. Vždyť i logicky, když vidíte že když můj router za včerejšek zablokoval 760 paketů z venku, pak asi nemohl bý 24 hodin vypnutý.  Takže ta metodika je vážně divná.  To samé objem přenosu dat...
Nadřazený - - Od Jan Čermák (>>) Dne 2014-05-12 12:00
Viz předchozí příspěvky, kde Máňa říkala, že to číslo ve statistikách není směroplatný. Jednoduše ale jde o to, že pokud někdo úmyslně či neúmyslně vypne např. uCollect, jedná se o porušení smlouvy a výpadek se započítává právem. Váš případ je zřejmě výjimka, kde je příčinou technická chyba, ale jak bylo řečeno, bude na to brán zřetel.

Objem přenosu dat se Vám nezdá v jakém ohledu?
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-12 17:47
Vážení pánové. Mohli byste se tedy laskavě domluvit jak to tedy vlastně je a bude ?

Viz předchozí příspěvky, kde Máňa říkala, že to číslo ve statistikách není směroplatný.

Máme zde na fóru brát vyjádření lidí označených jako "Člen týmu" jako že to je "jedna Máňa povídala ? " Co je tedy podle Vás směroplatné ???!!!!!! 

Objem přenosu dat se Vám nezdá v jakém ohledu?

No nezdá se mi mechanismus vyhodnocení dat, kdy na jednom grafu vidím že modem za den přenesl 1200/961 MB dat, firewall zachytil 5626 paketů a přesto jste vyhodnotili tento den jako 24 hodinové porušení smlouvy. Takže tam máte asi něco špatně! A je mi fuk jestli to je způsobeno Vámi, mnou nebo nějakou Máňou, já takovej problém chci vyřešit a ne se handrkovat , jestli to vzniklo u Vás nebo u mne a samozřejmě bych předpokládal, že takovýhle (ne)výpadek se vymaže a do limitu, který je mimo jiné i na plánované odstavení routeru z různých důvodů se mi počítat nebude.

Pro mně je zásadní tento bod smlouvy:
6.1.  
Nájemce se zavazuje užívat Zařízení jako hlavní přístupový bod pro komunikaci se sítí internet, v souladu s jeho účelem, po celou dobu trvání nájmu, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to nejpozději od okamžiku instalace Zařízení nebo do 14 dnů od jeho převzetí podle toho, která z těchto okolností nastane dříve. Užíváním Zařízení se rozumí, že zařízení musí být dostupné ze sítě internet.


A tak to u mně je, já zařízení neodpojuju, internet používám denně v průběhu celé doby a pokud mi vše funguje jak má nevidím důvod proč bych se měl starat o něco jiného. Samozřejmě že nepůjdu a nebudu Vám vypínat Vaše udělátka, ale rozhodně se nehodlám klepat strachy něco nastavit protože pokud Vám něco nebude fungovat začete mne honit že jsem router vypnul. Zrovna tak - dokud nevyřešíte problém s obnovením provozu po výpadku napájení v kombinaci s ADSL modemem, tak nehodlám akceptovat žádné započítávání výpadků tímto způsobené.

Dále zvažte i ten problém, že pokud tedy někomu přestane fungovat ten Váš uCollect, ale vše mu fungovat bude, pak by mělo přijít z Vaší strany nějaké upozornění a měli byste tomu uživateli nějak pomoci s nápravou a ne mu jen započítávát výpadek. Já mám už dnes započítáno 705 hodin výpadku a pokud bych si toho sám nevšimnul, žil bych s tím že je vše v pořádku a na Vaši následnou výzvu k vrácení routeru bych koukal jako jelen.

Rád bych tedy aby bylo jasno zda hodláte postupovat dle vyjádření pana Košaty který píše :

dovolte mi, abych Vás nejprve ujistil, že k výpadkům posílání dat budeme přistupovat rozumně, jako k problému, který je třeba řešit. Nebudeme tedy např. hned automaticky posílat vymahače dluhů, aby Vám router sebrali, ale vždy se pokusíme zjistit, v čem je problém a řešit ho. Pokud zjistíme, že se jedná o technickou závadu (ať už na Vaší nebo naší straně), není nic jednoduššího než daný čas na naší straně prostě "smazat".

nebo budete číhat na chybu uživatele podle pana Čermáka :

pokud někdo úmyslně či neúmyslně vypne např. uCollect, jedná se o porušení smlouvy a výpadek se započítává právem

Nevím jak pro ostatní účastníky projektu, ale pro mne je tohle velmi zásadní otázka a jsem velmi překvapen že vůbec tohle hrozí a upřímně řečeno, tyhle dohady velmi snižují moji důvěru v tenhle projekt.
Nadřazený - - Od jabi Dne 2014-05-12 21:16
Ve smlouvě mimo jiné je, že CZ.NIC může bez jakéhokoli důvodu od smlouvy odstoupit (s měsíční výpovědní lhůtou):

Nájemce i pronajímatel jsou oprávněni tuto smlouvu kdykoliv vypovědět písemnou výpovědí, a to i bez uvedení důvodu. Výpovědní doba v takovém případě činí 1 (jeden) měsíc a počíná běžet dnem doručení výpovědi druhé smluvní straně.

Takže to, zda porušujete nebo neporušujete smlouvu, je celkem irelevantní. Bude záležet jen na CZ.NIC, jak danou situaci posoudí a jak se k tomu postaví. Právo rozhodnutí je čistě na straně CZ.NIC. Pokud se rozhodne, že chce Turris vrátit, tak s tím nic nenaděláte, i když jste smlouvu nijak neporušil. A naopak, pokud smlouvu porušíte, CZ.NIC nemusí chtít router vrátit.

PS: Také nemám z takovéto formulace smlouvy radost, ale nic s tím nenadělám. Lze jen doufat, že nekorektní jednání by CZ.NIC pokazilo pověst a tedy se bude snažit chovat korektně a v "duchu" smlouvy.
Nadřazený - - Od lzita (>) Dne 2014-05-13 00:19
Bude záležet jen na CZ.NIC, jak danou situaci posoudí a jak se k tomu postaví.
No a o to mi právě jde.  Ujistit se jestli po nás "půjdou" nebo jestli to bude v duchu spolupráce. Zatím jsou vyjádření čelnů týmu velmi rozporuplná. V mém případě sice tvrdí že je chyba na jejich straně, nicméně žádnou činnost ze strany NIC nezaznamenávám a výpadky narůstají o 24 hodin denně. Předpokládám, že tento můj konkrétní problém se vyřeší, ale pokud se mají limity vztahovat i na nějaké nezaviněné a neúmylsné chyby, na výpadky spojení způsobené krátkodobým výpadkem proudu a podobně pak svoje setrvání v projektu možná raději přehodnotím.
Nadřazený - Od Martin Sojka Dne 2014-05-13 11:58 Hlasů 2
Dobrý den, je to velmi jednoduché. Základní premisou naší spolupráce je dobrá vůle obou stran. My chceme, aby Turris provozovalo co nejvíce uživatelů a aby se tak sbíralo co nejvíce relevantních dat. Pokud tedy dochází k výpadkům, chceme vědět, proč to tak je - a to ne kvůli tomu, abychom označili a obvinili viníka, ale proto, abychom problém odstranili. Limity, uvedené ve smlouvě, jsou primárně určené pro případy, kdy data přestanou chodit a uživatel nespolupracuje, objeví se z jeho strany nějaká neopravitelná překážka apod.
Nadřazený - Od Bedřich Košata Dne 2014-05-13 13:55
Dovolte mi, abych Vás ještě jednou ujistil, že Vaši situaci řešíme a router Vám rozhodně nehodláme násilím odebrat. To, že to není zvenku vidět, neznamená, že by se problémem nikdo nezabýval. Zkuste tedy prosím prozatím ignorovat fakt, že Vám náš systém ukazuje velké výpadky, a pojďme problém věcně vyřešit. Statistika se dá snadno opravit.

Ohledně výpadků ADSL modemu, doufal jsem, že se najde někdo z dalších uživatelů fóra, kdo bude schopen poradit. Bohužel není v našich silách tuto záležitost samostatně řešit - ADSL nepoužíváme a nemáme k němu v kanceláři ani přístup. Určitě by pomohlo, pokud byste mohl popsat jaký ADSL modem máte, jak je nastavený a v případě výpadku byl schopen dodat nějaké logy z routeru Turris.

Pokud jde o souběh výpadků a odesílání statistických informací, spočívá to v tom, že sledujeme několik služeb, které posílají data a detekujeme výpadek na všech. To že jedna z nich běží ještě neznamená funkční sběr dat.

p.s.- Omlouvám se za kolegovu poznámku o Máně - šlo o pokus odlehčit atmosféru tohoto vlákna, který se nepodařil. Oceňuji ale jeho pokus, protože odlehčení a větší nadhled by diskusi určitě prospělo.
Nadřazený - - Od Jan Čermák (>>) Dne 2014-05-07 12:08
Prodlevou mezi obržením routeru a instalací to být nemůže, protože si autoři projektu uvědomují, že výměna routeru není prkotina, a tak na to mysleli ;)

Jednou z příčin může být špatně nastavený router, jak psal Michal Vaner. Kromě Vámi nalezené informace je ještě možné podívat se mezi grafy na "Odesílání dat - Detail", je možné, že nefunguje pouze jedna z komponent (např. uCollect), což by mělo být patrné z grafu.
Nadřazený - - Od tr3027 Dne 2014-05-07 19:46
Tipuju, že minimálně částečně může . Router jsem obdržel osmnáctého, nainstaloval a zaregistroval o den později, nicméně ten první den se mi celý započítal jako výpadek...
Nadřazený - - Od NONES (>>>) Dne 2014-05-07 19:58
Jo, instalační den se ve statistikách odesílaných dat zobrazuje zajímavě i u mne. Router jsem vyzvednul v Americký někdy kolem poledne, do 17 hod. jsem ho měl v práci v igelitce a zapojil a zprovoznil jsem ho tak okolo 19 hod. Ve statistikách za tento den mám uvedeno, že jsem odesílal data 21 hod. ??? Ale další dny už jsou v pořádku, tak to vem čert.
Nadřazený - - Od Jan Čermák (>>) Dne 2014-05-08 09:52
Může to být tím, že se některé starší statistiky odesílání ukládaly se špatnou časovou zónou (problém byl opraven zhruba před 14 dny), posun o dvě hodiny by to tak vysvětlovat mohlo. Vzhledem k tomu, že se neukládá čas, ale pouze den registrace, úvodní  "červené sloupce" v první den se proto jednoduše nezapočítávají.
Nadřazený - - Od NONES (>>>) Dne 2014-05-09 11:51
Ne, ne, tím to nebylo, nyní už to ukazuje pravdu. Tedy odesláno 4h.
Nadřazený - Od Jan Čermák (>>) Dne 2014-05-09 12:04
Je možné, že to bylo ještě způsobeno drobnou chybou, kterou pomohl odhalit uživatel vlk, nicméně nyní už by mělo být vše v pořádku. Jen bych doplnil, že údaj o odesílání je do jisté míry pouze orientační, není tomu tak, že pokud by byl překročen smluvní limit, budeme ihned požadovat vrácení routeru - veškeré případy neplnění smlouvy budou vyhodnocovány individuálně. Informace o výpadcích má sloužit hlavně k tomu, aby si uživatel ověřil, zda má vše správně nakonfigurované a svými případnými zásahy něco "nerozbil".
Nadřazený - - Od jabi Dne 2014-05-18 02:59
Dobrý den, mám obdobný problém, tedy přesněji myslím, že to není můj problém, ale váš. Router jsem dnes zapojil (to odpovídá položce Router zaregistrován na stránce https://www.turris.cz/cs/order/xxx/summary). Nicméně na stránce https://www.turris.cz/cs/data/xxxx/show mi to píše "Výpadky odesílání dat: 22 h (3,06 % povoleného maxima)", což je zcela nesmyslné, protože před 22 hodinami router ještě byl v krabici a rozhodně jsem (s rezervou) ani nepřekročil lhůtu 14 dní na zprovoznění. Navíc od té doby zjevně router posílá nějaká data (kolem 0,5 MB) na server a dokonce na stránce https://www.turris.cz/cs/data/xxxx/settings si nějaké (neprázdné) statistiky mohu stáhnout.
Nadřazený - Od NONES (>>>) Dne 2014-05-18 06:14
Statistiky odesílání dat v den zapojení routeru neberte tak zcela vážně. Já jsem tam měl také nejdříve úplné hausnumérum, pak se hausnumérum zmenšilo a nakonec i ten první den jakž takž odpovídá realitě. Pokud Vám funguje odesílání dat v pořádku, ostatní dny už by jste měl mít v zeleném.
- - Od druzicka Dne 2014-05-14 06:48
CEZ u nas vyvesil oznameni o celodennim vypadku od 8 do 16. Je potreba to napsat na forum? Jde mi o to, zda je tato informace uzitecna pro Turris team rekneme vzhledem k zpruhledneni vztahu clen - team :)
Nadřazený - Od Jan Čermák (>>) Dne 2014-05-14 08:04
Tato informace pro nás asi nijak zajímavá není. A jak jsem uvedl dříve, výpadky internetu a elektřiny by se snad v civilizovaném světě neměly nijak závažněji projevit na statistice výpadků.
Nahoru Téma Veřejnost / Všeobecná diskuse / Zavazek na neustale pouzivani

Powered by mwForum 2.29.3 © 1999-2013 Markus Wichitill